مرکز فناوری اطلاعات

شرح وظایف در حوزه فناوری اطلاعات

  1. تجهیز  و بروز رسانی سامانه های اطلاعاتی دانشگاه نظیر سامانه آموزشی، پژوهشی، کتابخانه، تغذیه و سامانه های اداری- مالی
  2. مدیریت شبکه های رایانه ای دانشکده ها و دانشگاه و فراهم نمودن ارتباط میان آنها
  3. مسولیت ارتباطات اینترنتی و امور داده ای دانشگاه
  4. مسولیت راه اندازی، نگهداری و توسعه Data Center دانشگاه
  5. تجمیع داده های دانشگاه و ارائه سرویس هایی جهت دسترسی تحت شبکه به آنها
  6. پشتیبانی سخت افزاری  و نرم افزاری سیستم های دانشگاه
  7. اجرا  و ابلاغ سیاست های اعلام شده از جانب معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه

 وظایف در حوزه  خدمات و پشتیبانی :.

  •  آماده سازی  رایانه ها(نصب ویندوز، درایورها، نرم افزارهای عمومی، پرینتر،...)
  •  نگهداری رایانه ها (بروز رسانی ویندوز ها، آنتی ویروس ها و...)
  • راه اندازی سرویسهای شبکه برای کاربران (اینترنت، به اشتراک گذاری فایلها ،پست الکترونیک، ...)
  • نصب و راه اندازی نرم افزارهای تخصصی – مانند آموزش، مالی شبانه، تغذیه و...- برای واحدها و آموزش اولیه اجرای نرم افزار


 وظایف در حوزه  توسعه شبکه و زیرساخت :

  •  نگهداری شبکه های دانشگاه (ارائه سرویس شبکه کارا برای تمامی کاربران)
  • ایجاد و راه اندازی شبکه های جدید مورد نیاز (نیازسنجی شبکه، راه کارهای پیاده سازی، پیگیری اجرا و پیاده سازی و ...)
  •  توزیع و مدیریت پهنای باند اینترنت و اجرای سیاست های کلان اینترنت
  • ایجاد و حفظ امنیت لازم برای تمامی سرویسهای سطح شبکه و دسترسی ها به منابع مختلف – سیاست های امنیتی نرم افزارهاو سرورها-
  •  ایجاد ارتباط لازم برای کاربران، مسولین واحدهای IT و شرکت های پیمانکار
  •  پیکربندی امنیتی سرورهای موجود
  •  ایجاد سرویس های شبکه ای لازم (پست الکترونیک، FTP، ISA و...)
  •  مدیریت کاربران اینترنت (ساعات دسترسی، سطح دسترسی، ...)
  • حداقل یک کارشناس باید بتواند تمامی موارد ذیل را در صورت عدم حضور انجام دهد.
  • نصب سیستم عامل و نرم افزارهای مورد نیاز (مثلا SQL Server)و راه اندازی و پیکربندی سرورها آنگونه که مورد نیاز است .
  •  پیگیری نصب و راه اندازی بخش سروری نرم افزارهای خریداری شده یا مورد نیاز و تعامل با پیمانکار در حوزه سرورها
  • دادن ارتباط لازم به پیمانکاران جهت دسترسی به سرورها
  •  نگهداری سرورها و بانک های اطلاعاتی هریک (بروزرسانی ویندوز ها، آنتی ویروس ها، پشتیبان گیری از بانک های اطلاعاتی و سیاست های اجرای نرم افزار ...)

­وظایف در حوزه نرم افزار  

  •  پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نرم افزاری و بهبود سیستم
  •  مشاوره به واحد مربوطه جهت مکانیزه کردن فرایند ها
  •  هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات در خصوص عقد قراردادهای پشتیبانی نرم افزارها
  •  همکاری در تهیه RFP (تهیه ، تنظیم و مستند سازی نیازمند ها انتظارات واحد از نرم افزار مورد تقاضا)
  •  آشنایی فنی با نرم افزار ها و سخت افزارهای مربوطه ( مانند حضور وغیاب و دستگاه تایمکس ... )
  •  آگاهی از کلیات (حیطه و نوع فعالیت های تحت پوشش) نرم افزارهای واحد مربوطه جهت پیگیری مناسب تر مسائل مربوطه
  •  نظارت و پیگیری روند تهیه فایل پشتیبان ( Backup data ) از نرم افزار ها بصورت دوره ای و آرشیو آنها
  •  تایید اتمام کار پروژه ها و یا فاکتور های نرم افزاری         
  •  مطلع بودن از هر گونه تغییر و تحول نرم افزاری

 وظایف در حوزه  آموزش:

  •  آموزش کاربران سیستم هاو سرویس های دانشگاه ( تهیه جزوات، برگزاری کلاسهای آموزشی و...)
  •  بروز رسانی تابلوهای اعلانات و محتویات صفحات وب سایت IT

 وظایف در حوزه  سخت افزار:

  •  تهیه مشخصات و شناسنامه برای تمامی کامپیوترها و بروز رسانی آنها
  • ارائه سرویس به سیستم ها و تجهیزات معیوب (تعمیر آنها در صورت امکان در درون واحد و در  غیر اینصورت ارسال آنها جهت تعمیر و پیگیری آن
  •  شناسایی نیاز به رایانه یا قطعات جانبی و ارائه مشخصات کامل جهت خرید 
  • نظارت بر روند خرید تجهیزات رایانه ای :
  • مسولیت جابجایی رایانه ها در سطح دانشگاه
  • نصب سیستم عامل هاونرم افزارهای جانبی ،آنتی ویروس و... بر روی رایانه های موجود در واحد
  • تشخیص عیوب سخت افزاری سیستم ها و رفع عیب تجهیزات در حد آموزش های داده شده

 وظایف در حوزه  تحقیق و توسعه

  1. بررسی نیازمندیهای زیرساختی IT
  2. بررسی پیشنهادهای IT و امکان سنجی آنها
  3. بررسی پیش نیازهای اجرای طرح های تصویب شده
  4.  اجرای آزمایشی طرح های تصویب شده
  5.  مطالعه و بررسی بر روی کارهای انجام شده در دانشگاه های دیگر
  6.  مطالعه موضوعات جدید

وظایف در حوزه  مدیریت سایتها:

  •  نگهداری و بروز رسانی سیستم ها و سرویس های سایتها ( بروز رسانی ویندوزها، آنتی ویروس ها، نرم  افزارهای عمومی و اختصاصی)
  •  نصب نرم افزارهای مورد نیاز دانشجویان
  • ارائه سرویس به دانشجویان و پاسخگویی به سوالات
  • راه اندازی سرویس های جدید در حوزه مدیریت سایت ها

وظایف در حوزه  مخابرات  

  •  آشنایی با نرم افزار مرکز تلفن و نحوه ارتباط سیستم رایانه با مرکز تلفن ( مراکز تلفن دارای رایانه
  •  تهیه نرم افزار مرکز تلفن بصورت Backup ( از طریق مخابرات دانشگاه ) جهت استفاده در مواقع ضروری
  • آموزش دستگاه مبدل IP  ( Voip ) جهت آشنایی با قابلیتهای دستگاه و تسلط کافی بر نحوه عملکرد صحیح دستگاه و عیب یابی آن
  • نظارت روزانه بر عملکرد صحیح دستگاه Voip و رفع عیوب احتمالی
  • نظارت بر صحت عملکرد ups و باطریهای مرکز تلفن

 

آخرین ویرایش۰۲ بهمن ۱۳۹۶
تعداد بازدید:۲۵۱۵